Vennligst logg inn eller registrer. 22. oktober 2020, 16:50

Skrevet av Emne: Zerg Helpdesk  (Lest 46829 ganger)

Barsken

• Zergling
  • *
    • Vis profil
Sv: Zerg Helpdesk
« Svar #150 på: 25. februar 2012, 00:04 »
Til alle dere som sliter mot P's 7:30-9 min push så har Day9 nylig lagt ut en (tre deler) video om dette:

http://www.youtube.com/watch?v=JTXNlZFRs-c&feature=plcp&context=C32ae260UDOEgsToPDskLt9JkD2opM6sSQLxzZyPil

Hvertfall første og andre del er fin å se for å notere ned det han sier om timings.

Takk!

Barsken

• Zergling
  • *
    • Vis profil
« Svar #151 på: 25. februar 2012, 17:45 »
Tenkte jeg sku bare si å fokusere på macro for å bli bedre høres kanskje teit ut.. Det synes jeg i allefall.. Men leste en tråd på Teamliquid om macro management og hvor mye drones du skal ha i en base for å få maks ut av den. Jeg tenkte at jeg hadde full kontroll på det, men har siden i går fokusert litt mer på det og jeg må bare si at gamet mitt er 10 ganger bedre.. Så lenge du har 16 - 17 droner på mineralene på hver base kan du bare glemme å være mineral starved sånn som jeg ofte var..

Jeg har kunn tapt 1 game siden i går som ikke var cheese da = / har ikke nok kontroll til å stoppe 10pool/6pools alltid.. Jeg tapte mot en terran i late game. Han var bare mye bedre enn meg.. Han snipet broodlords og infestors for å så bare kjøre over resten av meg =P

Spiller forøvrig i top gold, har sikkert lite å si for dere som er bedre, men tenkte no at jeg skulle dele min erfaring for de som er below diamond/master.

Her er linken: http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=301616

Mvh Megatron

EDIT: No må jeg fokusere på injects for å få brukt opp ressursene mine =P

Sløvpeis

• Viking
    • Vis profil
    • Ballsybuilds - Egen side med litt builds
« Svar #152 på: 9. mars 2012, 22:58 »
hei.
vet ikke om det er tatt opp før i threaden, men har litt problemer med marine tank.
Spilte mot en kar som var syk på å misbruke nermeste choke på Cloud kingdom (er det kanskje vanlig å knekke de steinene som Z?) - turtla som faen.

Replay: http://www.mediafire.com/?kp6mvt22bqyqu6a
til de stakkarsene som vil se på det :P

Merka jeg var fantastisk shitty på inject, men skylder på at jeg var stressa.
Første gamet jeg spilte gikk jeg ling bling muta, det funka ikke, så neste game spilte jeg ling bling infestor med litt roaches.
Jeg tror det  ble noen virkelig dårlige engagements, og ingen counterattacking, kanskje det som ødela for meg.
Har noen av dere noen tips til å forbedre playet mitt ZvT?

takker på forhånd
'lax, its just a game - or is it?

Eglex

• Zealot
  • **
  • Birth is the beginning of the end.
    • Vis profil
« Svar #153 på: 9. mars 2012, 23:25 »
hei.
vet ikke om det er tatt opp før i threaden, men har litt problemer med marine tank.
Spilte mot en kar som var syk på å misbruke nermeste choke på Cloud kingdom (er det kanskje vanlig å knekke de steinene som Z?) - turtla som faen.

Første gamet jeg spilte gikk jeg ling bling muta, det funka ikke, så neste game spilte jeg ling bling infestor med litt roaches.
Jeg tror det  ble noen virkelig dårlige engagements, og ingen counterattacking, kanskje det som ødela for meg.

takker på forhånd

Jeg sliter med det samme selv. Disse 3 comboene har funket for meg til tider, men kommer mye ne til micro og fungels:

Mid game: Ling - Roach - Infestor
Mid game: Ling - Bling - Infestor
Late game: Ling - Brood - Infestor

Den siste er den klart beste, men det er vanskelig å oppnå før late game.
Some are born great, some achieve greatness and some have greatness trust upon them.

Peacebreaker

• SC2.no grafiker
  • Thor
    • Vis profil
« Svar #154 på: 10. mars 2012, 14:00 »
hei.

takker på forhånd

Så 10 minutter ut i replayen og du floatet allerede 2000 mineraler og lå 20 supply bak på pure makro. Så du taper nok bare på grunn av det. Du blir litt sen på injects regelmessig, blir supply blocka og har larva liggende hele tiden. Det er også ting i builden din kan trenge optimalisering.

Du holder workers på gas etter at du oppgraderer speed, men du bruker ikke gasen på noe som helst før senere. En fin tommelfingerregel som jeg følger med gas er å lage første gas på 17. Ta workers av gas etter at du får 100 til metabolic. Ta på gas igjen på 5:30, med en gang du får 50 sleng ned baneling nest, og neste 100 så oppgraderer du lair og tar resten av gasene. Dette gir deg mineraler til queens, lings og drones samt makro hatch, samtidig som at du har rimelig god timing på all tech.

Drone timing er også noe du bør jobbe litt med, når det var et par hellions som truet så laget du 10 lings som du ikke gjorde noe spesielt med. Så tidlig i gamet så går dette hardt utover økonomien din. I perioeden du mover ut med lingsa over mapet så makroer du ikke i det hele tatt og ender opp med en hard supply block. Makroen din er vikitigere enn å sende lingsa til hans base.

Sikkert flere ting jeg kan pirke på, men hvis du strammer inn injects og passer på overlords så kommer det til å gi stor hjelp til å takle absolutt alt. Når det kommer til unit comp så kan hvilken som helst unit comp deale med marine tank, det viktige er at alle unit comps fungerer forskjellig. Og uansett hva du gjør så bestem deg for en og hold deg til den uansett om du taper eller vinner. Hvis du taper så er det mye bedre å bare se etter små justeringer istedenfor massive forandringer.

Håper dette hjelper. :)

Sløvpeis

• Viking
    • Vis profil
« Svar #155 på: 11. mars 2012, 15:32 »
takker ♥

MentalM

• Zealot
  • **
    • Vis profil
« Svar #156 på: 12. mars 2012, 11:21 »
Jeg er litt småirritert for tiden...

ZvPen min er blitt rimelig god
ZvZen min har alltid vært rimelig god
ZvTen min er fortsatt elendig, og blir verre...

Problemet er siegetanks... Jeg har INGEN anelse om hvordan jeg skal engage de når det er marines også(de fleste terrans går jo marine/tanks). Går de mech pleier det å gå greit med roach/ling/muta men ingenting funker for min del mot marines/tank...

Er nok composition av units som er feil hos meg. og jeg har prøvd alt mulig, for makroen min er alltid bedre enn de terransene jeg møter, for taper gjerne 4base zerg mot 2 base terran :(

Noen som kan fortelle meg HVORDAN jeg skal engage marine/tank på best mulig måte? På forhånd takk! :)
In some cultures what I do would be considered normal.

yaeger

• SC2.no skribent
  • Viking
    • Vis profil
« Svar #157 på: 12. mars 2012, 13:03 »
som terran sliter jeg mest mot

zergs som er skikkelig flinke med creepspread. oppgraderer lings til 2-2, får ut infestors kjapt. Jeg liker at de går muta, for da blir deres infestorcount + tech såutrolig mye tregere.

Spre creep som en gud, spam ling, bling, ha overlords overalt på kartet. tech til hive og få ut broodlords. Har du fått 5-6 broods + 12-13 corrupters = ggggggg! :P

Peacebreaker

• SC2.no grafiker
  • Thor
    • Vis profil
« Svar #158 på: 12. mars 2012, 14:58 »
Som jeg sa til sløvpeis er det viktig å ikke endre unit compoen sin, finn en og hold deg til den hvis du vil bli bedre. Den beste unit compoen mot standard marine tank pusher er imo ling infestor, men de fleste unit compoer kan deale med det.

Som yaeger sier så er creepspread huge, hvis en terran moover inn på creep betyr det som regel forskjell på en loss og overbevisende seier. Hvis du har mulighet til å angripe fra flere kanter så er det såklart en stor fordel også. Spre unitsa dine så mye som mulig og a move de inn, viktig å sende banelings på move command så de ikke eksploderer i tanksa. (Det jeg gjør er at jeg har lings og blings på 1 og blingsa på 2, så da attack mover jeg med 1 og kjapt trykker 2 og move commander med den.)

Det er også viktig at du venter til siste øyeblikk før du engager en terran push, en vanlig tabbe mange zergs gjør er at de ser hæren og får panikk og bare a mover hæren sin inn i terran hæren. Trekk tilbake så lenge du kan, det er ok å ta skade på hatch og slikt, og engage med en gang du føler at du har nok units til å kjøre over hæren.

Hvis tank counten blir så høy at terran sin hær er uakktuell å engage head on er såklart counter attacks en veldig valid strategy for zerg med sine mobile styrker. Dette gjør at en terran som gjerne vil ta seg god tid og leap froge tanks inn i basen din plutselig får dårlig tid og må unsiege og rykke inn i basen din eller trekke tilbake og ligge bak.

Sløvpeis

• Viking
    • Vis profil
Faen ta 8pool :|
« Svar #159 på: 13. mars 2012, 23:08 »
noen som har tips mot 8 pool?

det virker i utgangspunktet å "lett" å sloss mot når du finner ut av mineralwalking osv, men faen litt micro fra han andre zergen så er du likesålangt...

må man bare haste ut lingsa (jeg gikk 14 14)?

når jeg tenker meg om, kunne laget en spine eller noe... dritt :|
fint hvis noen kan ta en titt:
http://www.mediafire.com/?8z57s3g4o0z9c6m

jeg prøver en alternativ til mineralwalk som går ut på å hugge mineralsa, og a-move, som er meningen skal kverke 1 ling pr move, men det gjorde ikke shit :P

Icho

• Viking
    • Vis profil
Sv: Faen ta 8pool :|
« Svar #160 på: 14. mars 2012, 12:04 »
noen som har tips mot 8 pool?

det virker i utgangspunktet å "lett" å sloss mot når du finner ut av mineralwalking osv, men faen litt micro fra han andre zergen så er du likesålangt...

må man bare haste ut lingsa (jeg gikk 14 14)?

når jeg tenker meg om, kunne laget en spine eller noe... dritt :|
fint hvis noen kan ta en titt:
http://www.mediafire.com/?8z57s3g4o0z9c6m

jeg prøver en alternativ til mineralwalk som går ut på å hugge mineralsa, og a-move, som er meningen skal kverke 1 ling pr move, men det gjorde ikke shit :P

du kan trygt gå opp til 15 drones så overlord med 14/14, høres ut som et vanlig 8 pool rush.
når du ser det: ta av gas, alle drones på mineraler, lag 1 queen og bare lings, samt tilsvarende mengde med spinecrawler som motstander. lag spinecrawlerne i minerallinja di. Prøv å ikke engage før queen er ute, men av og til så må du det (pga spinecrawlers). da er det viktig å gjøre det der det er åpent(ikke i minerallinja), slik at alle dronene dine får attacket.

prøver han å angripe spinecrawlerne dine drone driller du han, slik at du omringer han.
prøv også å lær hold micro, som er at du trykker på hold position i 1 sec med de dronene som er low health og under attack før du angriper igjen. Dette gjør at lingene prøver å finne andre drones med mye hp (dette fordi "attacking drone" har ai prioritert over "hold position" drone).

Prøv og finn noen som kan gjøre dette mot deg så du kan øve til du holder det =)
håper du skjønte det meste av det jeg skrev ^^

ting fra replayen
Du ble for opptatt med spinen han la ned, mot disse spines, send 4 drones(5 om du ser den sent) spre de rundt den og attack move, så shift click attack move ved siden av. Da vil drones sorrounde og drepe dronen når han cancler.

Du fortsatte å samle gas (som du ikke trenger). Du lagde ingen overlord for å komme over 18 humpen som gjorde at du bare kunne lage to set med lings(evt. 1 queen).

du mineralwalker helt feil, du kan ikke bare klumpe opp dronene på et par minerals og håpe han ikke dreper de(han drepte åtte, burde max drept en). Send de fram og tilbake gjerne fra gassen din til mineralen lengst fra(av og til er det også greit å bruke natural minerals).

Poenget er å prøve å minerale walke gjenomm lingsene hans, så attack move så du får full sorround rundt lingsene hans. Når du truer med dette må han backe tilbake, eller bli sorroundet og tape. Ikke mist droner, med unntak om du gjør dette. om du ikke får denne sorrounden, som du sjelden får mot gode spillere. er det viktig å ikke engage før du må, helst etter at du har ute 2-4 lings. (hold micro er op når lings/queen er ute, og det er mer eller mindre over på det tidspunktet om du ikke mistet mer en 2 drones opp til det.)
« Siste redigering: 14. mars 2012, 12:10 av Icho »

BomBus

• Zergling
  • *
    • Vis profil
« Svar #161 på: 24. september 2012, 21:21 »
hvordan straffer du forge fast expand?

Peacebreaker

• SC2.no grafiker
  • Thor
    • Vis profil
« Svar #162 på: 24. september 2012, 21:47 »
Standarden er å ta en kjapp third, men bling busts, roach ling all ins etc kan også straffe det, men som regel er du i trøbbel hvis tossen scouter det. Anbefaler å gå for tidlig third siden det er det mest solide.

BomBus

• Zergling
  • *
    • Vis profil
« Svar #163 på: 9. oktober 2012, 13:57 »
merker at de fleste terran går 2 rax for tiden, hvordan forsvarer dere dette? og ikke minst hvordan spillere dere videre , taper sjeldent mot det men er ofte behind pga mange bunkere som holder meg inne i basen

Krosta

• High Templar
    • Vis profil
« Svar #164 på: 10. oktober 2012, 05:20 »
Du kan forsvare det med drone pull mens du lager en spine og et par lings ved natural, eller med drone pull og mange lings. Siste versjonen kan vinne deg gamet med en gang hvis terran proxy raxet.
Går du 15 hatch 15 pool er du helt sikker mot 2 rax pressure/allin hvis du har øvd litt på å defende det.

- Trekk iallfall opp mot 80% av drones.
- Aldri la bunkers komme opp i range for hatch.
- Hvis bunker lenger bak-> break contain med spine crawlers.