Vennligst logg inn eller registrer. 22. oktober 2020, 16:57

Skrevet av Emne: Zerg Helpdesk  (Lest 46830 ganger)

Zicozz

• Zealot
  • **
    • Vis profil
Sv: Zerg Helpdesk
« Svar #135 på: 14. januar 2012, 04:36 »
Ok, skal prøve dette neste gang, takk skal du ha.

Og en ting til, hvorfor er ikke mass baneling brukt mer i high-lvl som counter til "Protoss Deathball", er det storm som kontrer dette i high-lvl?

Peacebreaker

• SC2.no grafiker
  • Thor
    • Vis profil
« Svar #136 på: 14. januar 2012, 12:05 »
Storm, forcefields og generell unit spread er ting som gjør mass baneling lite effektivt, selv om det er veldig moro. ^^

Zicozz

• Zealot
  • **
    • Vis profil
« Svar #137 på: 14. januar 2012, 18:38 »
Ok, takk skal du ha nok engang, er så absolutt morro med banelings ja, motstanderen sliter og sliter med å få en perfekt army, så er det bare å rulle inn og remaxe med litt mer langvarig stuff og kjøre over, men må vel utbedre den taktikken for litt høyere ligaer da  :p

Snute

• V.I.P
  • Thor
    • Vis profil
« Svar #138 på: 14. januar 2012, 18:49 »
På en måte ja, storm og blink "countrer" banelings på høyt nivå. Men banelings er fortsatt veldig viable.

Det er vanlig med mass banelings i mass overlords kombinert med fungal growth for å holde deathballen på plass og sprenge alt. Men det er teknisk krevende og avhengig av at du får av fungal growths før feedback treffer infestorene dine, og at det er godt synkronisert med overlordene dine. Det er veldig lett for toss å blinke bakover dersom man ikke klarer å chaine fungals lenge nok, og da ender banelingene gjerne opp på archons og gjør lite damage. Litt av grunnen til at det ikke er så mye brukt er fordi det er veldig lite rom for feil med den unit compositionen.

Ellers har man en annen combo på hive tech, ultralisk+baneling+infestor. Killer combo som kan rulle over det meste av gateway compositions. Unntaket er noe ala heavy templar archon immortal play. Storm hjelper endel mot banes, men de ruller ganske fort på creep og ofte rekker de å komme frem til tross for storm (!). Man kan alltids putte banelings i overlords, også.

Men i 90% av tilfellene vil Brood Lord Infestor Queen Corruptor Spine være bedre enn ultra/bling/infestor.

Zicozz

• Zealot
  • **
    • Vis profil
« Svar #139 på: 18. januar 2012, 07:34 »
Flott, takk for tipsene, har jobbet med å prøve å integrere infestor i ZvT, og vil prøve å jobbe mer med å få opp Ultralisks i ZvP også, men sliter med å klare å gå over til BL/Ultralisk med mindre jeg føler at jeg er langt forran, f.eks. om jeg oppdager at jeg sitter med 3 baser mot en.

Legger ved ett par av mine lengre replays, begge føltes episke når jeg spilte, men Terran matchen virket ikke like episk på replayen, men er rimelig fornøyd med Protos matchen og måten jeg klarte å nekte han basene mot slutten samt at jeg klarte å få opp basen på slutten som nok avgjorde kampen.

En annen ting jeg er fornøyd med er at jeg fikk sendt ut speedlings i starten som gjorde at han valgte å trekke seg hjem flere ganger.

Jeg er også fornøyd med at jeg klarte å beholde roen nok til å gå tilbake til mutas når jeg så at han kuttet tilbake på stalkerene.

Dette er bare silver league så kvaliteten er nok ikke voldsomt høy og jeg hadde nok mange dårlige valg underveis også, nå i ettertid burde jeg kanskje gått for ultralisks i mid-game?

Og når jeg så replayen oppdaget jeg også at jeg hadde 12 mutalisks hengende ute til venstre i store deler av matchen.  :-[

ZvT:

http://sc2.no/replay/?view=replays&id=260

ZvP:

http://sc2.no/replay/?view=replays&id=259

Noen som gidder å ta en titt og gi meg noen hint på hva jeg kan forbedre, jeg føler at jeg sliter med å angripe motstanderen tidlig i matchene pga at jeg hele tiden føler at jeg er langt bak. Dette er spesiellt et problem mot Protoss, når jeg ser en kanon eller to i fronten så trekker jeg meg med en gang.

Når det kommer til builds så blir det egentlig ett aldri så lite rot etter 11pool 18 hatch åpningene mine, jeg hiver ned evo-chamber i tilfelle det skulle dukke opp noe luftskytts, men det er egentlig alt.
« Siste redigering: 18. januar 2012, 08:04 av Zicozz »

Sløvpeis

• Viking
    • Vis profil
    • Ballsybuilds - Egen side med litt builds
« Svar #140 på: 1. februar 2012, 23:20 »
Hei zergs!

Lurer på en enkel ting egentlig.
Om første Brood lord angrepet gjør skade uansett?
Så ikke noe av nytte på liquipedia om det, men siden det står 20 i dmg på broodlorden(dmg ikonet), så skulle du tro dette var relevant til broodlingene den sendte ut, men de har en annen dmg. (duh)

Mitt instinkt sier meg at første gang broodlingen "treffer" så gjør den 20dmg, og så fortsetter som en vanlig broodling med sitt. Tar jeg feil?

Isåfall, hva er de 20dmg da? pynt? (jeg vet at broodlordsene direkte ikke gjør noe skade forsåvidt :P, men her ble jeg i tvil).
Sammenlign tankegangen min med charge, hver charge har garantert 1 hit.

Screenshot:
http://imageshack.us/f/849/screenshotsies.jpg/

takker på forhånd <3.
« Siste redigering: 1. februar 2012, 23:34 av Sløvpeis »
'lax, its just a game - or is it?

Peacebreaker

• SC2.no grafiker
  • Thor
    • Vis profil
« Svar #141 på: 1. februar 2012, 23:52 »
Ja broodlingen gjør skade uansett når den treffer. Forøvrig verdt å nevne at air upgrades gir mer damage til den første hiten, mens meele upgrades påvirker broodlingen.

Dedicated

• Zealot
  • **
  • S
    • Vis profil
« Svar #142 på: 7. februar 2012, 10:18 »
Heisann, hadde nettopp det som føltes som en "epic game" mot en Terran, det var ikke noe fint spill, men den virket veldig dynamisk. Hovedproblemet mitt var at han flere ganger droppet i basen min og tok ut diverse infrastruktur, så jeg lurer på hva som er den beste måten å beskyytte mot slike drops.
Det jeg mener er det viktigste mot drops er å ha overloads spredt rundt, både defansivt og offensivt . Da ser du om han er på vei og gjør deg selv klar mot droppet. I mid-late games kan du alltid ha 5-6 mutas som flyr rundt for å ta drop off. Jeg sier ikke at noe av dette er riktig, men dette fungerer for meg og sliter ikke mot det.

Barsken

• Zergling
  • *
    • Vis profil
« Svar #143 på: 7. februar 2012, 19:43 »
Hei! Jeg er top gold zerg og sliter med en zvz all in build.

Jeg går vanligvis for 14 pool på zvz til banlings og sånn... Men i det siste har jeg tapt en god del games mot andre zergs som går 10pool, kan hende de har tidligere enn dette også. Det som skjer er at jeg får akkurat opp spawning pool, da kommer det 3-4 drones + 6lings inn i basen min. Jeg prøver å drepe de med dronene mine og bygge 1 spine. Klarer som regel å få drept en god del, men de får drept så mange drones at jeg klarer ikke å komme meg ovenpå, som regel dreper de alt.

Noen råd/tips på hvordan jeg skal klare og stoppe dette? Scouter som regel ikke bare med overlords for å finne ut hvor motstanderen er.. Tenker å muligens save larvas etter 14 drones for å få mange lings ut...

Rebba

• Zergling
  • *
    • Vis profil
« Svar #144 på: 7. februar 2012, 20:45 »
Vell spar 3 larva til spawningpoolet er ferdig, lag spine, queen og 6 lings.
Ha god building placement.

Lage spine I dems base :)
« Siste redigering: 7. februar 2012, 20:46 av Rebba »

Icho

• Viking
    • Vis profil
« Svar #145 på: 7. februar 2012, 21:39 »
Hei! Jeg er top gold zerg og sliter med en zvz all in build.

Jeg går vanligvis for 14 pool på zvz til banlings og sånn... Men i det siste har jeg tapt en god del games mot andre zergs som går 10pool, kan hende de har tidligere enn dette også. Det som skjer er at jeg får akkurat opp spawning pool, da kommer det 3-4 drones + 6lings inn i basen min. Jeg prøver å drepe de med dronene mine og bygge 1 spine. Klarer som regel å få drept en god del, men de får drept så mange drones at jeg klarer ikke å komme meg ovenpå, som regel dreper de alt.

Noen råd/tips på hvordan jeg skal klare og stoppe dette? Scouter som regel ikke bare med overlords for å finne ut hvor motstanderen er.. Tenker å muligens save larvas etter 14 drones for å få mange lings ut...

du kan trygt gå opp til 15 drones så overlord med 14/14, høres ut som et vanlig 8 pool rush.
når du ser det: ta av gas, alle drones på mineraler, lag 1 queen og bare lings, samt tilsvarende mengde med spinecrawler som motstander. lag spinecrawlerne i minerallinja di. Prøv å ikke engage før queen er ute, men av og til så må du det (pga spinecrawlers). da er det viktig å gjøre det der det er åpent(ikke i minerallinja), slik at alle dronene dine får attacket.

prøver han å angripe spinecrawlerne dine drone driller du han, slik at du omringer han.
prøv også å lær hold micro, som er at du trykker på hold position i 1 sec med de dronene som er low health og under attack før du angriper igjen. Dette gjør at lingene prøver å finne andre drones med mye hp (dette fordi "attacking drone" har ai prioritert over "hold position" drone).

Prøv og finn noen som kan gjøre dette mot deg så du kan øve til du holder det =)
håper du skjønte det meste av det jeg skrev ^^

Barsken

• Zergling
  • *
    • Vis profil
« Svar #146 på: 7. februar 2012, 23:32 »

prøv også å lær hold micro, som er at du trykker på hold position i 1 sec med de dronene som er low health og under attack før du angriper igjen. Dette gjør at lingene prøver å finne andre drones med mye hp (dette fordi "attacking drone" har ai prioritert over "hold position" drone).

Takk! Aldri hørt om den type micro før! Bra at folk svarer så fort som dere gjør =) skal få øvd meg litt i morgen =)

KnotMan

• Larva
    • Vis profil
« Svar #147 på: 23. februar 2012, 11:11 »
Hva gjør dere med cannonrush? Tapt mot det mer enn jeg har vunnet. Shakuras med pylon på low og high ground etterfulgt av cannons.Pusher cannons fremover og får opp et fint contain.

Skjedde også på Korhal Compound, pylon i hjørnet ved rampen. Overlorden hadde ikke vision og når jeg så det var det to cannons på vei. En på low og en på high ground.

Prøvde meg på 1 base hydras og nydus begge gangene. Da begge to selvfølgelig gikk 1-base voidray. Men det ene gamet hadde han rett og slett for mange cannons i main, i det andre gamet drepte han min nydus networket i main og endte i basetrade. Men funker dårlig når han har masse cannons og pylons i andre enden av mappet...

Edit: Jeg er mid/top gold.

MadMike

• Viking
    • Vis profil
« Svar #148 på: 23. februar 2012, 13:26 »
Til alle dere som sliter mot P's 7:30-9 min push så har Day9 nylig lagt ut en (tre deler) video om dette:

Hvertfall første og andre del er fin å se for å notere ned det han sier om timings.

Celadan

• Thor
    • Vis profil
« Svar #149 på: 23. februar 2012, 18:32 »
Hva gjør dere med cannonrush? Tapt mot det mer enn jeg har vunnet. Shakuras med pylon på low og high ground etterfulgt av cannons.Pusher cannons fremover og får opp et fint contain.

Skjedde også på Korhal Compound, pylon i hjørnet ved rampen. Overlorden hadde ikke vision og når jeg så det var det to cannons på vei. En på low og en på high ground.

Prøvde meg på 1 base hydras og nydus begge gangene. Da begge to selvfølgelig gikk 1-base voidray. Men det ene gamet hadde han rett og slett for mange cannons i main, i det andre gamet drepte han min nydus networket i main og endte i basetrade. Men funker dårlig når han har masse cannons og pylons i andre enden av mappet...

Edit: Jeg er mid/top gold.

For det første: alltid gå gassless 14 pool og få ned hatcheriet ditt så tidlig som mulig.
Alltid sett din andre overlord på der hvor naturalen din skal stå, og med en gang du ser en probe som scouter trekk to drones og angrip den helt til den går vekk fra naturalen  din.
hvis han fortsetter og klarer å mekke cannons i naturalen din sleng ned et hatchery i hans main og et roach warren i din egen.
(ta en gass samtidig med Roach-warrenet)
mekk roaches og en queen i hans base, sleng ned tumors om du kan.

bygger han cannons mens ditt hatchery lages kan du bare cancle det fordi da vil det være verdt det for deg å cancle hatceriet ditt.
hsuk å mekke roaches og drepe cannons som er i din natural mens alt foregår ellers er det jeg netopp har sagt en allin (som ikke er spesielt bra atpåtill).

Det kommer til å fungere som et vanlig game etter det hvor du er i ledelsen hvis han forge expanda bak cheesen.

TL;DR: aldri reager på cannon rushes med en base spill, gå proxy hatch med roaches og double expand bak det

håper dette hjelper mot cannon rushes :=)