Vennligst logg inn eller registrer. 21. august 2018, 04:43

Skrevet av Emne: NCL feedback-tråd  (Lest 3048 ganger)

Newhill

• Zealot
  • **
    • Vis profil
NCL feedback-tråd
« på: 13. mai 2015, 18:06 »
Med denne NCL-sesongen over, er det tid for å se på hva som kan bli bedre til neste sesong. Selv om jeg synes mye gikk ganske bra denne sesongen, er det selvfølgelig alltid endel ting som kan forbedres. Utenom det rent praktiske av hva som er det beste formatet for deltagere og publikum, kan det også diskuteres hvor seriøs en turnering som NCL skal være, da fleksibilitet i forhold til regler må avveies mot fordelene ved å ha en solid organisert liga hvor det kan stå mer på spill. Det er ikke bestemt når neste sesong av NCL skal starte enda, men jeg håper flest mulig vil si sin mening her. Jeg pleier å vektlegge feedbacken jeg får her ganske tungt, og skriv gjerne en liten melding selv om dere bare er enige i det noen andre har sagt. Greit å vite hvem som har de uvaskede massene bak seg.

Et issue som jeg allerede har fått endel tilbakemeldinger på, er omfanget av merc-bruk. Selv om det ikke ble noen regelendring på det punktet fra forrige sesong, førte opplysningen av Brilliance til at enkelte lag endte opp med veldig mange mercs. Med unntak av utenlandske spillere er det for tiden ingen begrensning på hvor mange mercs et lag kan ha. En kan argumentere for at dette undergraver litt konseptet med en klanliga, hvis de fleste klanene kun begynner å bruke leiesoldater i stedet for egne klanmedlemmer. Samtidig er det positivt at spillere som ikke har en egen klan også får deltatt i NCL, da vi jo ønsker mest mulig aktivitet blant norske sc2-spillere, samt at det er med på å heve nivået. En løsning kunne kanskje være å sette en maksgrense for antall mercs per lag, og dermed spre ting mer utover. Ser frem til å lese hva folk mener om det. Fullt regelsett finner dere forøvrig her:https://docs.google.com/spreadsheets/d/1_5Ih7bXFJcQ13tPrOlw4l0pV07gNF5T0K-2h34tNS60/edit?pli=1#gid=0

Til slutt vil jeg takke Triaz, Purplestain, Araneae og Svindel som hjalp til med å admine denne sesongen, samt gratulere BX3 med sin nokså insane dominans i norsk SC2.

Håper som sagt mange gir tilbakemelding her, og at lagene som deltok i NCL denne sesongen har lyst til å være med også neste sesong.

Ingebrigtsen

• SC2.no skribent
  • Viking
    • Vis profil
Sv: NCL feedback-tråd
« Svar #1 på: 13. mai 2015, 20:38 »
Jeg er helt enig i at det burde være en kvote på hvor mange "Mercs" det burde være. 2 per lag er etter min mening det beste, og lar lag som BCNE og HPPL være med i ligaen.

Og igjen, takk til Nybakk for fantastisk organisering!

Heia Kjeks

FearTheMILF

• Zealot
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: 13. mai 2015, 20:49 »
Imo kan de ha så mange mercs de bare vil, men kun 1 kan brukes hver runde.
Et lag med pure bronzespillere kan leie inn 2stk gms som spiller for de hver runde, ta det til 2-2, og vinne på acen. Pure bullshit imo.

1merc\1ikke norsk spiller hver runde, først og fremst for at spillere som faktisk er på et lag i utgangspunktet får spille, men også for å ha litt fairplay. Var vel et lag som ikke la noe videre skjul på at de betalte innleide spillere per win.

DogSledder

• Larva
    • Vis profil
« Svar #3 på: 13. mai 2015, 20:59 »
Føler at bruk av mercs er et sammensatt problem av både A) Spillere som ikke er på laget, og B) Ikke-norske spillere som spiller for laget.

Mitt forslag for regelendring er at et lineup per kamp bør foregå etter disse retningslinjene:

1) Minst 2 norske spillere som også spiller for nevnt lag
2) Max 1 utenlandsk spiller som spiller på nevnt lag
3) Max 1 innleid norsk spiller, som ikke spiller på laget

Jeg føler at dette vil gi en fin menge fleksibiltet til lagene, samtidig som man beholder integriteten til ligaen, som norsk, og lagbasert.

Definisjonen av hva som gjelder som å spille på et lag bør også defineres. Har tidligere blitt misbrukt med at spillere bare midlertidig har skiftet clantag ingame før de skal spille kampene sine. Mener en spiller dedikerer seg til et lag, og et lag alene. Hvis det er kjent at spilleren hovedsaklig er en del av et annet lag, bør han ikke defineres innenfor regel 1 hvis norsk, eller regel 2 hvis utenlandsk,  men kan fortsatt som norsk gå under regel 3.
« Siste redigering: 13. mai 2015, 21:15 av DogSledder »

Newhill

• Zealot
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: 13. mai 2015, 21:28 »
Hva definisjonen av å spille på laget gjelder, snublet jeg over noe vi hadde way back i tidlig 2013 (GAMLE GAMLE DAGER).

Sitat
Spillerne kan ikke være assosiert med et annet lag enn det de spiller for under NCL - det er ikke mulig å være medlem av et lag som ikke spiller i NCL og et lag som spiller i NCL samtidig. En spiller regnes som medlem av et lag hvis en av de følgende betingelsene er sanne:
Spilleren er kunngjort som spiller for laget på lagets nettside
Spilleren bruker lagets klantag på Battle.net
Spilleren anser seg selv som medlem av laget
Lagets hovedkontaktperson anser spilleren som del av laget
Dersom det er uklart hvilket lag spilleren er på, veier punktene over i synkende rekkefølge

Tror vel en grei måte å gjøre det på må være å i det minste kreve klantag, samt at vedkommende ikke spiller på andre lag.

Hantypen

• Zealot
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: 13. mai 2015, 21:52 »
Slenger ut mine tanker.

Jeg synes alt rundt formatet er fint, liker proleague BO5 med ace, fortsett med det! Og playoff formatet er spennende også.

Det punktet det er mest diskusjon rundt er innleide spillere og utlendinger.
Utlendinger synes jeg burde være ganske rett frem, alle utlendinger som spiller på lag X, bør også få spille for lag X i NCL.
Utlendinger burde IKKE får være leiesoldater.
Leiesoldater bør være en mulighet for å få med norske spillere som spiller for lag ute i det store utland. Dette hever nivået og hypen rundt ligaen.
Et lag kan ha så mange leiesoldater de bare vil, men kun én leiesoldat kan spille per match.

For å bruke suverene BX3 som et eksmpel, så ville de kunne stille med 3 stykker med [BX3] tag som er en del av laget til vanlig (ikke noen som bare skifter akkurat der og da). Disse kan være fra Afrika, Asia, Polen eller whatever, [BX3] er fremdeles et norsk lag, og bør kunne stille med sine spillere uansett. De kan også stille med en uten tag, men denne spilleren må da være norsk, eller bosatt i Norge.

fubb

• Zealot
  • **
    • Vis profil
« Svar #6 på: 13. mai 2015, 22:52 »
Slenger ut mine tanker.

Jeg synes alt rundt formatet er fint, liker proleague BO5 med ace, fortsett med det! Og playoff formatet er spennende også.

Det punktet det er mest diskusjon rundt er innleide spillere og utlendinger.
Utlendinger synes jeg burde være ganske rett frem, alle utlendinger som spiller på lag X, bør også få spille for lag X i NCL.
Utlendinger burde IKKE får være leiesoldater.
Leiesoldater bør være en mulighet for å få med norske spillere som spiller for lag ute i det store utland. Dette hever nivået og hypen rundt ligaen.
Et lag kan ha så mange leiesoldater de bare vil, men kun én leiesoldat kan spille per match.

For å bruke suverene BX3 som et eksmpel, så ville de kunne stille med 3 stykker med [BX3] tag som er en del av laget til vanlig (ikke noen som bare skifter akkurat der og da). Disse kan være fra Afrika, Asia, Polen eller whatever, [BX3] er fremdeles et norsk lag, og bør kunne stille med sine spillere uansett. De kan også stille med en uten tag, men denne spilleren må da være norsk, eller bosatt i Norge.
+1

ExG.erL

• Zealot
  • **
    • Vis profil
    • erlendmf.com
« Svar #7 på: 14. mai 2015, 16:46 »
Sitat
Føler at bruk av mercs er et sammensatt problem av både A) Spillere som ikke er på laget, og B) Ikke-norske spillere som spiller for laget.

Mitt forslag for regelendring er at et lineup per kamp bør foregå etter disse retningslinjene:

1) Minst 2 norske spillere som også spiller for nevnt lag
2) Max 1 utenlandsk spiller som spiller på nevnt lag
3) Max 1 innleid norsk spiller, som ikke spiller på laget

Jeg føler at dette vil gi en fin menge fleksibiltet til lagene, samtidig som man beholder integriteten til ligaen, som norsk, og lagbasert.

Definisjonen av hva som gjelder som å spille på et lag bør også defineres. Har tidligere blitt misbrukt med at spillere bare midlertidig har skiftet clantag ingame før de skal spille kampene sine. Mener en spiller dedikerer seg til et lag, og et lag alene. Hvis det er kjent at spilleren hovedsaklig er en del av et annet lag, bør han ikke defineres innenfor regel 1 hvis norsk, eller regel 2 hvis utenlandsk,  men kan fortsatt som norsk gå under regel 3.
+1
erL