Starcraftskole. (25 posts)
About This Topic
- Posted 2 months ago
- By diggurd
- Latest reply from diggurd
- RSS feed for this topic
Tags
-
hei igjen, jeg har nok sluttet å drømme om koreanerne, men vet at det finnes mange som er like gamle som vi var den gang vi satt med rykende ferske starcraft i hendene. problemet er bare at disse nye kidsa er forpestet med xboxlive og annet usiviliserts søppel - med en råtnende gamerforståelse som en av fruktene. men,
om noen få uker slippes starcraft 2. forhåpentligvis kommer det endel nybegynnere hit for å lære. jeg har tenkt litt: for meg kan det virke som det er svært vanskelig å forstå rts hvis man er helt grønn. å hive ukritisk på ladderen og havne med bånnskrapen, gjør at man legger til seg dårlige vaner - konkurransen er så lav at den kan sammenlignes med aper som spiller sjakk; de kan ikke reglene, og flytter brikkene feil. håper ingen ble krenket.
jeg har en teori om at hvis vi hjelper nubsa til å forstå de grunnleggende tingene, kan alle nordmenn som spiller sc2 være platinum latent etter én dag. jeg ser ikke fruktbarheten i at de som vil bli gode i 1v1 og 2v2 skal rote rundt i bronze league etc. det er jævlig enkelt å bygge probes, gå fire warpgates og attackmove. ja, det betyr at jeg mener at man kan spille i platinum hvis man klarer å følge en enkel buildorder og utfører et timet attack halvt anstendig. andre eksempler kan være one base muta, eller all terran mech, he he " : D ".
som noen av dere vet driver vi å snekrer sammen en sc2 side som vi håper kan være et bra sted å starte, men også et sted hvor vi kan diskutere strategier og buildorders, uten å ta jobben fra sc2.no adminene da :). fury og ente har allerede meldt seg frivillig til å dele sine beste BO's fra betaen ;).
jeg har kjapt skrapt sammen endel grunnleggende ting jeg tror kan være viktig å tenke over før man setter igang med 1v1.
http://grell.org/category/starcraftskole/
hvis du mener at teorien min er falleferdig, eller har annen kritikk, innvendinger eller forslag til annet materiale (build orders, mapfilosofi etc.), så hadde det vært morsomt. :D
jeg synes det hadde vært bra for det norske gamermiljøet om vi fikk en ny slayer... det er så lenge siden.. er lei av morrow.... :D nå må vi samles, de høyt og de lavt på stigen.
-
Ser ut som et bra opplegg og godt insj. Tonen tilhører jo den gamle skolen, spanskrør og annen morro. I og for seg greit så lenge folk takler det, jeg synes bare det er artig. Alt ser bra ut. Litt skeptisk om du får folk til å legge inn masse spenn for å læres opp. Hvis en 15 åring presterer å legge inn 2,5k for en helg med spilltrening burde han landsforvises.
Burde legge til at mye av det enkleste kan være å bruke mirc kanalen, evt. opprette sc2.no-trening kanal eller no. Da kan kidsa få opplæring når folk føler for det...
Alt i alt, bra saker
Fred ut
-
hehe, morsomt at du trodde vi faktisk kom til å ta betalt. kunne aldri tatt penger for det opplegget der : D men er det ønskelig kan man jo hive sammen noe, men ser ikke poenget med å tjene penger på det uansett ...:)
ja, tonen er ganske hard. men tenkte å ha en litt militær style, aka.: du vet ingenting jeg vet best bare gjør som jeg sier ;D. kan være viktig å påpeke at det er bare i begynnelsen man behøver å konformere sånn, det er når man har lært seg spillet kreativiteten kan begynne å blomstre :D
takk for responsen vessy
-
fint initativ dette :)
-
Hehe tima og tilrettelagt, absolutt en bra side!
Riktignok vil jeg anbefale ved opplæring av nye spillere med henhold til BOs, at man ikke skal komme inn i tankesettet om at den buildordern slår den buildeordern osv. Det kan nok heller være bedre at en ny spiller heller velger èn solid og stabil en (f.eks one-base 9-pylon 12-gate til 3 gate + robo for protoss osv) og heller går litt i dybden (derav øver mye på den, og ser an i hver match dvs at man jobber inn en fleksibilitet, noe du alltid bør ha) på den man velger. Etter min mening bør man altså ikke pushe folk på at "man bør ha minst 2-3 bos for hvert matchup", men heller først fokusere på basicen: Holde pengene og gassen lave, ikke bli supplyblocked, produsere kamp-units og produsere arbeidere. Easy piecy:)
Liker linja deres og øvelsene virker bra lagt opp, så lykke til videre!
-
takk for tilbakemeldigene gutter.
ja scavenger, veldig gode poenger. skal endre og legge inn én enkel og safe BO til her rase under det punktet. takk. det vil etter hvert komme en post om BO-filosofi også.
ikke vær redd for å si ifra hvis dere har noen andre ting som burde forbedres
peace :)
-
Har ingen innvendinger per nuh, men vil bare si at det er SUPERT at dere vil hjelpe nykommerne og at dere jobber så bra for å gi nybegynnere et godt grunnlag og en god begynnelse.
Applaus!
-
Støtter xpnz:)
Bra tiltak! -
Denne siden likte jeg! Selvom jeg er gammal og treg så lærte jeg litt lell. Jeg er egentlig ganske dårlig, men av en eller annen grunn så liker jeg å spille lell. Kanskje med dissa tipsa kan jeg satse på å bli gold i stedet for silver fks :-D
-
Skal d dæer fungere. må en ha straff for feilene enn gjør
Bøyd linjal slag over fingrene for hver pylon miss
Hvert tapte game noen salige andunger me spanskrøret
Bytte sens mellom hvert game, bare for å være jævligst mulig
For lavt innstillt sete,ingen musmatte. gammalt utslitt tastatur som en må virkelig presse knappene ner+ elendig beinplass omtrent som på Sas og widereøes fly
Fyrn må pracce under de værste forholdene ever.2-3 dudes som står bak han å skriker En på Engelsk, en på Norsk og d siste språket kan vel være d samme. Multi tasking får han no hvertfall lært
Og det aller største mustet han må game uten lyd.
Kem melder seg frivillig? for 50 kr dagen gjør eg d, no doubt
Nok til 5pk yum yum, 2first price brus og en bayer til avsluttning på dagen. Kriterienen er at d ska være tungt... oo0o0o0 -
Flott initiativ, men det er vel ikke det store pedagogiske arbeidet som er gjort enda tbh. :p Så mye sjargong der som jeg ikke hadde skjønt en dritt av når jeg begynte med betaen i april.
Enig med de som sier at newbies først og fremst må lære seg en solid basic buildorder, og så spille med den på nytt og på nytt inntil man får et inntrykk av hva som funker og hva som ikke funker.
Å si til en fersking at en må ha så og så mange forskjellige buildorders for hver matchup blir litt crazy når de fleste i starten sliter maksimalt bare med å få natural opp og gå og holde ressursene nede mens man prøver å gjøre noen som helst micro.
-
Flott ide:)
Hjelper gjerne til hvis du trenger en hånd.
-
Hehe kom forresten over noe flott på siden i "generelt å vite"
- Lær deg hurtigtaster, build cost/time, armor types etc.
Ikke tro at APM ikke er viktig.
- Blir du harasset/har 5 baser/harasser selv holder det ikke med ~50 APMJaadaa;D
-
Med alle henvisningene til sjakk så tror jeg det kan være smart og lære starcraft på samme måte jeg lærte sjakk når jeg var liten..
Først lærte vi reglene!
Så lærte vi oss en åpning vi alltid brukte, den samme vær eneste kamp.
Så lærte vi hvordan vi skulle sette sjakkmatt.Etter en kunne dette så var en klar til å spille.
Så etter dette lærte en seg forskjellige triks som andre måter og sette matt på, gaffel med springer etc..
De fleste i turneringer kunne bare en åpning og slik var det med de fleste i flere år.Så lær deg reglene en universal åpning til å bruke mot alle rasene. Og lær deg hvordan du skal vinne med fordel i et game.
Når du kan dette er det bare og spille mye og lære deg nye triks litt etter litt. Kanskje utvide til en åpning til hver matchup etc. Du blir uansett ikke verdensmester på en dag.
-
Du kan nevne at det er dumt å prøve å kopiere hva alle proffene gjør sånn uten videre. Det er kjempelurt å lære av dem, kopiere builds osv. Men det er viktig å vite HVORFOR de gjør akkurat det de gjør. Hvis du ser at White-ra fast expander, så vil ikke det si at det er en universalt insane bra opening. Kan være jævelig dumt hvis motstanderen rusher.
-
heihei gutta, nå ble jeg glad.
her var det mye bra tilbakemeldinger. har blitt lite jobbing med siden i det siste, men det kommer snart en oppsummering av forrige ukes workshop. her vil det bli satt fokus på de tingene vi har tatt opp her, samt hva jentene på campen har jobbet med.
vel møtt
peace -
Nice initiativ!
Jeg har aldri spilt det originale sc før, og merker fort at jeg er på dypt vann her, så skal absolutt benytte meg av dette tilbudet =]
Aner ikke egentlig hva jeg skal forvente meg av ferdighetsnivå i sc2, da jeg bare har spilt type Age of Empires 3 og Command & Conquer 3 online hittil i mitt liv, men har jo selvfølgelig klart å få med meg at nivået ligger LITT høyere...
Skal bli morro ^^
-
Jeg har lett etter en tøff Shortcut key reference sheet som jeg kan printe ut og ha ved pcen, men ingen suksess fortsatt. Noen som vet om noe slikt?
-
Ghad: Til hvilken race er det du trenger shortcuts?
-
hotkey reference sheet:
http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=138415
takk til shivath for foundet
-
Jeg prøver å lære meg å bruke grid hotkeys.
-
Akkurat noe sånt jeg har sett etter!
Men den er litt utdatert da, Infested Terran er nå tilbake på infestor og Frenzy er fjernet igjen.
-
genialt oplegg lista i blizzard spill ligger nok så høyt kan ta flere månter og sette seg bra inni wc3 foreksempel.
heldigvis er ikke starcraft 2 så veldig etablert enda de ivirigste har bare spilt det ett halv år
-
serr betale 2500 kr ;O jajajajaja de som gjør det velkommen til the nerds sentre.
tror jeg heller lærer av friends jeg :;) og tar med meg det jeg har av erfaring fra tidligere spill
-
ja, enig at som et førsteinntrykk kan 2500,- virke som mye penger. vi har derfor bestemt oss for å innføre forflytningsgaranti på første workshop. dvs.: rykker du ikke opp minst to leagues etter en weekend hos oss, får du 350,- tilbake.
oppsummering fra workshop #3:
http://grell.org/2010/08/10/oppsummering-fra-workshop-3-girls-only/
vi kommer til å legge ut søknadskjemaer i løpet av august - frem til da er det bare folk vi kjenner som har mulighet til å delta.
;) ;)
Reply
You must log in to post.