Vennligst logg inn eller registrer. 8. desember 2021, 19:41

Skrevet av Emne: Mapstandards for norske turneringer  (Lest 10027 ganger)

Snute

  • V.I.P
  • Thor
  • ******
  • Innlegg: 304
    • Vis profil
Mapstandards for norske turneringer
« på: 24. september 2012, 20:00 »
Norske turneringsadministratorer (gjerne LANs) klør seg ofte i hodet når det kommer til hva man skal bruke av maps i en seriøs turnering. Her er min mening på mapstandards for nå, forhåpentligvis kan vi komme frem til noe som maker sense for alle raser og gjør livet til tourney admins litt lettere og skaper quality games i den norske scenen.

Bra maps som alltid burde være i poolen:
- Daybreak
- Cloud Kingdom
- Ohana

"Ok" maps:
- GSL Metropolis
- GSL Atlantis Spaceship
- GSL Whirlwind
- Entombed valley (uten horizontal spawns)
- Antiga Shipyard
- Shakuras Plateau
- Tal'darim Altar (uten steiner)

Interessante, greie og eksperimentelle maps:
- Sanshorn Mists AE (oppfølgeren til Dual Sight)
- ESV Muspelheim (oppfølgeren til Bel'shir beach)
- Korhal Compound TE

Utfasa maps som ikke er så alt for ille, men fortsatt litt "ut":
- GSL Terminus SE
- GSL Dual Sight
- GSL Belshir Beach
- GSL Crossfire

Keep it simple ;)

Celadan

  • Thor
  • ****
  • Innlegg: 339
    • Vis profil
Sv: Mapstandards for norske turneringer
« Svar #1 på: 24. september 2012, 20:10 »
Burde pretty much være en liste som hadde blit satt opp et sted her.

Snute

  • V.I.P
  • Thor
  • ******
  • Innlegg: 304
    • Vis profil
Sv: Mapstandards for norske turneringer
« Svar #2 på: 24. september 2012, 20:12 »
Je, det jeg prøvde å sette i gang her :p

Raziel

  • Thor
  • ****
  • Innlegg: 325
  • Kall meg Andreas!
    • Vis profil
    • lutro.priv.no
Sv: Mapstandards for norske turneringer
« Svar #3 på: 24. september 2012, 20:13 »
Vil legge til at med mindre turneringen din bare ha en best av 7-finale, holder det ofte med en map pool på 5 - da får du også bedre kvalitet på kartene og det er 1-2 mindre ting å klage på.

Icho

  • Viking
  • ***
  • Innlegg: 247
    • Vis profil
Sv: Mapstandards for norske turneringer
« Svar #4 på: 24. september 2012, 20:26 »
Antiga må være cross-only, blå base i midten

har ingenting imot 7(9)mappool. men hver spiller bør kunne vetoe ett(to) map da.

actioN

  • Zergling
  • *
  • Innlegg: 16
    • Vis profil
Sv: Mapstandards for norske turneringer
« Svar #5 på: 24. september 2012, 21:47 »
Siste LAN-et jeg var på anbefalte jeg denne map poolen, som de valgte å bruke(var nå i helgen):

WCS Antiga Shipyard
WCS Cloud Kingdom LE
WCS Daybreak LE
WCS Entombed Valley
WCS Ohana LE
WCS Shakuras Plateau
GSL Metropolis

SolO

  • Viking
  • ***
  • Innlegg: 185
  • SolO!
    • Vis profil
Sv: Mapstandards for norske turneringer
« Svar #6 på: 24. september 2012, 21:57 »
Siste LAN-et jeg var på anbefalte jeg denne map poolen, som de valgte å bruke(var nå i helgen):

WCS Antiga Shipyard
WCS Cloud Kingdom LE
WCS Daybreak LE
WCS Entombed Valley
WCS Ohana LE
WCS Shakuras Plateau
GSL Metropolis
Så ganske digg ut =)

Decophly

  • SC2.no moderator
  • Thor
  • *****
  • Innlegg: 252
  • mr. nhc
    • Vis profil
Sv: Mapstandards for norske turneringer
« Svar #7 på: 24. september 2012, 22:48 »
Mappool til NSL og NCL:
WCS Cloud Kingdom LE
WCS Daybreak LE
WCS Ohana LE
WCS Antiga Shipyard
WCS Entombed Valley
WCS Shakuras Plateau
WCS Tal'Darim Altar LE
GSL Whirlewind
GSL Metropolis

Det var også en guide til å velge maps som lå på Team Liquid, finner ikke den nå, men den handlet om hvordan det var bra å blande både 2 player, 4 player, rushdistance m.m. Noen som har denne på bokmark?
« Siste redigering: 24. september 2012, 22:50 av Decophly »

nocR

  • Zealot
  • **
  • Innlegg: 37
    • Vis profil
    • The Gathering
Sv: Mapstandards for norske turneringer
« Svar #8 på: 24. september 2012, 22:54 »
Setter veldig pris på en slik veiledning fra det norske miljøet. Selv om man er admin på The Gathering så har man ikke alltid rett, så personlig er jeg meget åpen for endringer som kart. Takk for listen!
Game-chief for Sørlanet 2011 & 2012
Game-admin for The Gathering 2012
Game-admin for SpillExpo 2012

neuro

  • SC2.no admin
  • Zealot
  • *****
  • Innlegg: 91
    • Vis profil
Sv: Mapstandards for norske turneringer
« Svar #9 på: 24. september 2012, 23:22 »
Ikke steppes of war altså? :(

FauSt

  • Thor
  • ****
  • Innlegg: 298
  • TheVessel
    • Vis profil
Sv: Mapstandards for norske turneringer
« Svar #10 på: 25. september 2012, 01:47 »

Bra maps som alltid burde være i poolen:
- Daybreak
- Cloud Kingdom
- Ohana

"Ok" maps:
- GSL Metropolis
- GSL Atlantis Spaceship
- GSL Whirlwind
- Antiga Shipyard
- Tal'darim Altar (uten steiner)

Interessante, greie og eksperimentelle maps:
- ESV Muspelheim (oppfølgeren til Bel'shir beach)

Veit ikke nok om disse:
- Korhal Compound
- Sanshorn Mists AE (oppfølgeren til Dual Sight)
Keep it simple ;)

Problemet med Metropolis, Whirlwind og delvis antiga + atlantis er at det er utprega macro maps. De har lite dybde hva gjelder gameplay (sjelden du ser noen gjøre noe annet enn små pokes før tredje er oppe) som gjør dem ganske kjedelig å se på.

Synes Muspelheim virker særdeles spennende pga. platåene rundt på mappet. Noen som vet hvor balanser det er på høy(este) nivå?

Ville sagt de tre sikre + Muspel + Tal'Darim (eller aller helst noe nytt)

fable

  • Thor
  • ****
  • Innlegg: 375
  • GGWP.TV Caster
    • Vis profil
    • GGWP.TV
Sv: Mapstandards for norske turneringer
« Svar #11 på: 25. september 2012, 02:06 »
Jeg vil skyte inn at turneringsadmins bør ikke bare vurdere hva som er balanserte maps, men også hva som er underholdende for viewers. Og det bør spillere være forberedt på. Til syvende og sist så er det antall viewers som bestemmer premiepools osv.
GGWP Show - http://ggwp.tv

CheesyJunk

  • Zealot
  • **
  • Innlegg: 58
    • Vis profil
Sv: Mapstandards for norske turneringer
« Svar #12 på: 25. september 2012, 07:07 »
Jeg vil skyte inn at turneringsadmins bør ikke bare vurdere hva som er balanserte maps, men også hva som er underholdende for viewers. Og det bør spillere være forberedt på. Til syvende og sist så er det antall viewers som bestemmer premiepools osv.

gogo steppes

MrD

  • Zealot
  • **
  • Innlegg: 74
  • FIGHTING!
    • Vis profil
Sv: Mapstandards for norske turneringer
« Svar #13 på: 25. september 2012, 09:18 »
Basere maps i en turnering på seere/publikum istedenfor basere de på best mulig baanse med tanke på at det er folk som spiller for penger og ære?

Ja, det hørtes fornuftig ut.

Gode kamper kommer ut av gode maps og gode spillere.

Har du et dårlig mappool, kan det være at noen spillere kanskje ikke gidder og ta turen,
noe som fører til mindre underholdende kamper.
Roly Poly

Kjartan

  • V.I.P
  • Hybrid Destroyer
  • ******
  • Innlegg: 1 102
    • Vis profil
Sv: Mapstandards for norske turneringer
« Svar #14 på: 25. september 2012, 09:24 »
Jeg vil skyte inn at turneringsadmins bør ikke bare vurdere hva som er balanserte maps, men også hva som er underholdende for viewers. Og det bør spillere være forberedt på. Til syvende og sist så er det antall viewers som bestemmer premiepools osv.

Veldig uenig.

Om ein ikkje skal gå for balanserte maps så kan jo ein like gjerne spele Lost Temple med thordrop. Det er veldig underholdande, men svært dårlig for spelerane. Som ein caster forstår eg utsagnet ditt, men resten av mine skulderhår strittar imot påstanden.

Det er mykje viktigare med variasjon i mappoolen, mellom små/store maps, tileset og slikt. Daybreak er jo totalt forskjellig i frå Ohana, men framleis er dei ganske balanserte.