Før jeg starer selve posten, er det to ting jeg må få oppklart:
1. Dette er selvsagt noe skrytete og slike ting, da jeg er ganske selvsikker på at jeg er en dugende admin.
Men jeg ser ikke på meg selv som überadmin som er perfekt og at dette er en 1337 Guide. Meningen er å gi folk som er helt nye til konseptet en innføring i hvordan det er, samt legge opp til at dere andre som har god erfaring som admins kan komme med innspill og finslipe guiden. Så jeg tenkte siden det er så mange guides for gaming, burde det være en for admins også.
2. Jeg postet dette på klansiden, men tenkte potensialet for forbedring av guiden er større her hvor flere folk kan komme med input. Forøvrig er jeg ikke med i klanen lengre.
Og nå, forbered deg på en solid

Kort innføring i det å være AdminDet første man bør være klar over om det å være admin, er at det er meget tidkrevende om du vil være god til det. På samme måte som en god spiller må spille syke mengder for å holde et høyt nivå, må en admin være svært aktiv for holde seg på topp. Det kommer selvsagt ann på hvilken type admin du er.
Er du en som skriver nyheter, må du være svært aktiv med å lese på de ulike sidene for å være oppdatert på hva som skjer i miljøet. Er du en klanleder, må du være svært aktiv innad klanen og prate med folk i channel, på forumet og slike ting. Er du turneringsadmin, slipper du noe lettere unda - alt etter størrelsen på touren, selvsagt.
Men gjenklangen er som regel at når du er mitt oppe i det, går det fort en del timer og det er noe du sjelden kommer deg unda, med mindre du har flere admins på laget som kan dekke for deg ved nødstilfeller. Det er et stort ansvar.
De ulike kategorieneSom nevnt over, er det ulike kategorier for admins. Jeg har glemt noen typer, så jeg setter pris på om folk legger til på en god måte (f.eks. type Gosubet admins). Jeg kommer til å fokusere mest på de jeg har erfaring som.
1.
Coderen. Dette er en jeg har fint lite peiling på, så jeg sier ikke stort mer enn at jeg ser for meg det krever en meget god kompetanse for hva man driver på med, samt en haug av tid å bruke på å taste inn 01001110010110<insert1337zor>101011.
2.
Nyhetsskribenten. Skal man skrive nyheter, må man ikke bare lese nyheter rundt omkring og så kopiere det. Hvis noen har funnet noe, prøv gjerne å grave dypere i det for å lage en bedre nyhet av samme sak på din side. Tross alt, er du sent ute med nyheten, må den være bedre fremstilt der du er, om noen skal ha interesse av å lese det.
Videre, er det å ha som vane å lese kommentarfelt en god ting - både på nyheter og på forum. Chat channels til større klaner, for den del. Jeg husker selv at jeg var heldig med å komme over et par kommentarer under en nyhet eller i en random tråd, som gjorde at jeg fikk et intervju og greier som viste seg å være til interesse for miljøet.
Bottom line, skal du være god, må du følge med. Du må forøvrig være meget dyktig i rettskriving og til å formulere deg på en god måte. Bruk gjerne funksjoner som fet, kursiv og sett inn bilder for å piffe opp helhetsinntrykket.
Et par småtips:
1. Alltid ha oppe ulike sider (gg.net, tl.net osv.) fra miljøet oppe i fanene dine (sett at du bruker Opera, FF osv.) og få inn en rutine hvor du refresher og kikker innom hver side en gang og to hver X antall timer og les alt som er nytt. Det er stress i starten, så da kan man unne seg å skippe litt. Etter det, vil det bare ta en liten stund å skumme gjennom de nye hendelsene.
2. Hvis du skal ta kontakt med folk om intervju, fortell hvilket miljø du kommer fra og i hvilken sammenheng du ønsker å intervjue vedkommende. Det gagner ingenting å holde noe hemmelig. Spill the beans and be nice.
3.
Turneringsadmin. Denne har jeg nesten gledet meg til å skrive. Det er to huskeregler som er spesielt viktige her:
- Anta at de som deltar er enten late, komplette idioter eller uerfarne og at de trenger å få alt inn med teskje.
- Aldri delta i turneringen selv.
Huskeregel 1:
Den første betyr altså at du må være ute med informasjon i god tid før turneringen starter. Du må også informere om kart, oppsett, tidspunkt, kanal, bo1/bo3/bo5, regelverk og alt sånt som jeg går ut ifra de fleste av dere er klar over. Det bør også være satt opp på en ryddig måte. Et eksempel på hvordan man
ikke gjør det:
"Det blir turnering på søndag (i morgen) i syvtiden og så spiller vi på shattered temple, xel'naga caverns og terminus. Dere finner ut av hva dere vil spille på. spiller single bracket."
Og så hvordan man
bør gjøre det:
"Torsdag 14. april, to uker fra nå, blir det turnering for alle i det norske miljøet. For å delta, går du på "Turneringer" som du finner øverst her på SC2.no og så finner du turneringen på listen der. Turneringen heter "HerroPrease snakker om å være Admin". Informasjon om turneringen:
Tid dato:
Torsdag 14. april, kl. 19.00Check in:
Torsdag 14. april, mellom kl. 18.15-18-45.Channel:
I-ARE-E-PeenMap Pool:
Oppdatert ladder maps (Versjoner: F.eks. GSL ESL Terimunis RE, Shattered Temple 2.Zorek, Xel'Naga Caverns PROXY HATCH 1.2 osv.)Single Bracket med bo3 frem til finalen. Finalen er bo5.
Første kart i de ulike rundene blir:
Runde 1: GSL ESL Terminus RE
Runde 2: Shattered Temple
Runde 3: Xel'Naga Caverns
Runde 4: osvosv
Runde 5: osvosv
Runde 6: osvosv
Hvis du får walkover den første runden, har du gått videre til runde to. Dermed spiller du på det som er det første kartet for runde to.
Taperen velger kart etter første kampen i bo3-serien (eller bo5-serien i finalen) er spilt.
Reglement: Copy/paste fra andre folk - de samme reglene går som regel igjen. Noen bugs er ulovlige, 15 minutter for sent og du er diskvalifisert, ved disc skal spillerne prate om hvem som vant og er man uenige skal man prate med admin og hele den greia der.
Generelt sett, vær ryddig og nøyen. Merk også at selve informasjonen har fått fet skrift, og ikke "Tid og dato" o.l., siden det gir ekstra fokus på det som er viktig og gjør det lettere å finne om man kikker over det.
Check in har blitt stengt et kvarter før turneringen starter i dette eksempelet. Det er en god idé, siden da kan man faktisk starte turneringen kl. 19.00, fremfor at folk møter opp kl.19.00 og venter i 10-15 minutter før alt er klart. Da slipper man svært mye “LOLZ STARTE SNART LZM WTF!!??”.
Huskeregel 2:Aldri, aldri, aldri, aldri delta, observer eller noe slik i turneringen du selv deltar i. Det er
kun akseptabelt om det er finalen du ønsker å observere, eller om du er caster for den gitte turneringen. Dette er mye på grunn av det første punktet. Det vil
alltid være folk som lurer på hvilket kart de skal spille på, hvem de skal spille mot, hva som er map pool og så mye annet. Derfor er det absolutt nødvendig at du henger i channel til enhver tid mens turneringen pågår for å kunne gi folk den hjelpen de trenger så fort som mulig.
For om du ikke gir dem den hjelpen straks, er det sannsynlig at deres problem forsinker turneringen og når slik baller seg på, er det fort gjort at man sitter der langt utpå natten. Overdramatisert, selvsagt, men du ser hvor jeg går.
Et par småtips:
1. Ha oppe de ulike informasjonssidene du trenger i hver sin fane. Brackets i én, regler og generell informasjon i én og andre i sine, alt etter hva du trenger. Det er fort gjort å glemme og om folk spør, tar det som regel kortere tid å finne svaret, fremfor å prøve å forklare dem at det er bedre om de som ikke har noe annet å gjøre, skal finne frem, fremfor at du som svarer ti andre late fjortenåringer skal gjøre det.
2. Bruk kanaler på B.net fremfor IRC. Dette gjør det mye lettere for de som skal spille å finne hverandre. Det er langt mye mer stress å finne den man skal spille mot, legge til som venn og så trykke invite, fremfor å høyreklikke i channel og invitere. Du slipper sannsynligvis mye av Alt+Tabbingen siden folk pleier ofte å ta kontakt med deg ingame. Da slipper du to chatter å holde styr på.
4.
Klanlederen.Denne er virkelig krevende. Nå tar jeg riktignok utgangspunkt i en nokså hardcore klan, men skal man være en god leder i en klan må man være svært mye online. På samme måte som en god spiller massgamer for å vedlikeholde og/eller forbedre ferdighetene sine, må en klanleder være svært aktiv online og på forum for å holde seg oppdatert på hvordan folk har det, hva som trengs for å lede klanen i en riktig retning og bare generelt sett hva folk vil ha.
Det er altså svært viktig å prate med folk, både for å gjøre at de føler seg sett og verdsatt, samt se om de kan komme med tilbakemeldinger på hvordan klanen kan forbedres. Man må organisere sosiale hendelser for å øke samholdet og muligens konkurranseinstinktet. I tillegg må man være et godt fjes utad for klanen. Dette er både for deg selv og for dine medlemmer, da en del kontakter man opparbeider via f.eks. CWs, kan vise seg å være svært verdifulle å ha på sikt.
Når det gjelder CWs (Clan Wars), tenkte jeg å nevne litt ekstra. Når du skal organisere en CW, er det et par ting som er viktige å huske på.
- Vær hyggelig, kom frem til saken og gi lederen for den andre klanen all din oppmerksomhet når dere avtaler hvordan CWen skal gå for seg. Det er svært irriterende å være en klanleder som må sitte og vente på at den andre skal somle seg til å få skrevet ned noe som bare tar 2-3 minutter og så er man ferdig med det.
- Du vil trenge informasjon om kart, format, tid og dato, channel. Eksempel her:
Fredag neste uke skal vi spille mot dem bulgarske klanen iF. <insert informasjon du har hentet inn>
Generell informasjon:
Format: 4 1v1, 2 2v2
Tid og dato: Fredag 8. april kl. 19.30
Første kart 1v1: Shattered Temple
Første kart 2v2: Vet ikke hva de heter.
Map pool: Oppdatert ladder map pool og GSL pool.
Channel: G]aU[LvsiF.
Fint om folk møter opp i god tid, slik at vi slipper å la dem vente.
Skal klanen delta i CLs (Clan Leagues) må du som leder være ansvarlig for å kunne alle reglene i den bestemte ligaen. I BW var det minst tre-fire klanligaer vi kunne delta i og alle hadde de samme generelle reglene, men også et par regler utenom som man måtte være klar over. For eksempel, hos BWCL måtte man si fra 24 timer før CWen om man ville ha en kamp (altså, en bo3 serier mellom én av dine spillere og én av din motstanders) utsatt, hos iCCupCL hadde man wildcard og kunne kreve å få én kamp utsatt uansett hva motstanderen sa.
Du må selvsagt holde deg oppdatert på hvem når skal spille mot hvem, og gi klanen informasjon i god tid før CWen (selv om det er på en fast dag). Én grunn til det, er at hvis det er et bestemt førstekart i 1v1 og 2v2, kan de som skal spille øve ekstra på det og i det minste være ganske sikre på å få en 1-0-ledelse.
Det kan også være fint å få spillerne til å oppdatere den som organiserer CWen resultatene sine kontinuerlig. Spesielt om CWen har blitt lagt til i f.eks. gosubet på gg.net (
http://www.gosugamers.net/starcraft2/gosubet), slik at både de som følger litt med får med seg hvem som vinner, samt Gosubet Admins kan lukke kampen så fort noen har vunnet og ikke må gjøre altfor mye arbeid med å finne ut hvem som egentlig vant.
Videre, en leder
må ha co-leaders og trusted (eller officers, om du er fra WoW-miljøet). Disse må, i lik grad som deg, være klar over det store ansvaret dere har og sette seg inn i regelverk, i tilfelle de må dekke for deg. Og før eller siden dukker det opp noe som gjør at de må det.
Et par småtips:
1. Del utviklingen av klanen opp i faser. Hvis du for eksempel skal starte en ny en, liker jeg personlig å sette de opp i slike faser som dette:
- Samle sammen en liten kjerne med spillere (10-20 stk)
- Implementer regler og sett opp store og små mål. F.eks.: Vi skal bli Norges beste klan, er det store. Små mål kan være; vi skal få i gang en ukentlig CW, vi skal kvalifisere oss for en CL, vi skal få en aktiv medlemsliste.
- Når vi har kvalifisert oss til en CL, skal vi rykke opp. Det å rykke opp er et fint mål, siden det holder seg gående en stund, alt etter hvor mange divisjoner det er. Når man har nådd toppen, er målet å holde seg der. Så er målet å vinne til slutt.
2. Følg opp reglene fra starten av og vær streng med å sparke folk hvis de ikke er aktive nok. Hvis en klan har en medlemsliste hvor mange er inaktive og knapt merkes med måneders mellomrom, fører det bare til at klanen føles rotete og i verste fall kan de aktive medlemmene få følelsen av at de er i en døende klan. Derfor, spark ut folk som er i veien og ban vei for de som bryr seg.
3. Skriv ut regelverk for de ulike CLene dere er i, eller regelverk du vet angår deg selv. Dette er fordi det kan være greit å bare ha et par papir liggende i skuffen, fremfor å måtte bla opp siden, finne frem til reglene og alt slik, mens chatten online kan gå i en retning du burde stoppet for lenge siden. Altså, du slipper å alt+tabbe så mye og har bedre oversikt over hva som skjer online.
4. Hold ut farser. Jeg er usikker på om jeg bruker ordet rett, men det er ofte typisk at du vil få mye pes etter en upopulær avgjørelse. Hvis du er helt hundre prosent sikker på at det er til det beste for klanen, må du bare manne opp og holde ut. Som regel gir folk seg nokså kjapt etter å ha tilvennet seg forandringen og de finner ut at det ikke var så verst likevel. Med andre ord, folk liker ikke forandring og det er opp til deg å sørge for at forandringen blir gjennomført.
5. Vær åpen for å ta feil og innrøm det. Det er lite som er mer trist enn en leder som ikke innser selv når han har gjort feil og ikke vil innrømme det ovenfor sine medlemmer. Du vil bli langt mer respektert hvis du manner opp, tar støyten og prøver å gjøre det bedre neste gang. Dette kan til tider overkjøre punkt 4., da ikke alle farser må holdes ut. Dette er noe du føler deg frem til. (PS.: Hvor godt jeg har fulgt dette punktet selv i min tid, skal jeg ikke si for sikkert.)
6. Alle gjør feil, inkludert deg selv. Tillat både deg selv og dine medlemmer å gjøre noen feil i ny og ne. Vær forståelsesfull og tilgivende, fremfor kun å ha fremme pisken. Selv ved alvorlige overtramp, gi dem en sjanse eller to. Har de fått to sjanser på f.eks. få en bedre spiller fra en annen klan til å spille på deres konto i CWs, men ikke har lært, er det bare til å kaste dem ut. Slikt søppel forandrer seg sjelden.
7. Du er klanens fjes utad. Din oppførsel kan gjøre livet både bedre og surere for dine medlemmer. Dette er siden mange folk vil fort bedømme en hel klan basert på oppførselen til bare noen få. En god leder kan også gjøre godt for mange dårlige medlemmer. En dårlig kan få folk til å spytte på selv den snilleste og dyktigste spiller, som er uheldig nok til å ha deg som leder.
8. Ingen forskjellsbehandling. Selv om en spiller er helt sinnssykt mye bedre enn alle andre på laget og din klans suksess hviler på hans skuldre, må han følge regelverket i klanen like mye som alle andre. Hvis han slipper under med mer, sender det et veldig feil signal til de andre medlemmene.
5.
LandslagslederenNå synes jeg selv at jeg gjorde en altfor dårlig jobb som landslagsleder, men en landslagsleder er på mange måter det samme som en klanleder. Det blir selvsagt noe annerledes, siden man fokuserer langt mer på at folk skal være gode, fremfor å ha det mye gøy med venner og slik. Utenom det, må man kunne alle regelverk for ting man deltar i, ta vare på medlemmene, være på utkikk etter nye talenter, organisere NWs og lodde stemingen for å ha treningsøkter en gang i uken eller noe slik.
Et par småtips:
1. Hvis du er leder for et B-landslag, er oppgaven din egentlig bare én ting; Plukke opp talenter og gjøre dem klar til A-landslaget. Sjefen for A-landslaget er like mye sjefen din som for de andre. Dere kan ha ulike lederstiler, men om han sette ned foten, er det din jobb å høre etter.
2. Følg med på resultater til norske spillere. Hvor omfattende du vil gjøre det er opp til deg selv. Følg med på resultater i turneringer, hold deg noenlunde oppdatert på hvem som gjør det godt blant norske medlemmer i ulike klaner og se så mange replays du kan av folk som ikke er på landslaget enda, men kan virke lovende. Sett også opp turneringer og slik som spesifikt går ut på å gi folk en sjanse til å vise landslagene hva de er gode for. En fin ting her er å få folk fra landslaget til å delta i turneringene og bruke minst bo3-oppsett, siden bo1 ikke er på langt nær godt nok til å vise noe av hva man er god for.
3. Folk på et landslag er som regel ute etter en utfordring eller bare skryterettigheter. Prøv derfor å få tak i gode landslag å spille mot, samt hold deg oppdatert på ulike mesterskap som dere kan delta i.
De som bare vil kunne skryte og driter i laget, kan like gjerne bli kastet ut, men det er bare min mening.
Oppsummering.1. Folk er idioter og du må leie dem i hånden.
2. Det å være en god admin krever svært mye tid.
3. Vær ryddig, legg ut informasjon i god tid og vær hyggelig. Bruk sjelden f.eks. "...", "-.-" og slike ting, da dette fremtrer som illemenende/nedlatende. I verste tilfelle mister du potensielle CWs eller NWs pga. oppførselen din. Begrens bruken av smileys generelt. De er bare irriterende når de kommer for hver setning du skriver.
4. Ta initiativ, vær positiv og oppmuntrende blant dine egne eller din målgruppe.
Som sagt, dette er bare for de som er i overkant interesserte i hvordan det er å være admin og litt om hva man bør tenke på. Om noen er interessert og enten har spørsmål eller ting som kan legges til, tas det gladelig imot =)
Mye av dette er forøvrig temmelig